EDUCATION & COACHING EXPERIENCES

Un blog dedicat als apassionats pel bàsquet que els agrada pensar i reflexionar

dimecres, de juliol 11, 2007

A VOLTES AMB LA FORMACIÓ DELS TÈCNICS

Avui al vespre tinc una xerrada amb gent dels clubs esportius de l'illa de Mallorca. Aprofitant la meva col·laboració amb el Campus "Bojos pel bàsquet" del CB Pollença vàrem fixar una xerrada per avui al vespre.

Parlarem dels clubs, de les situacions que s'hi viuen, de la particular idiosincràsia de l'esport al nostre país. No m'he fet encara a la idea del públic que tindré, que imagino que serà força variat. Però en principi gent de clubs de Mallorca, bàsicament d'Alcúdia i de Pollença, que és on s'ha fet difusió de l'activitat.

Aquest matí parlava amb en Biel, el meu amfitrió. I parlàvem que és complicat de pensar el club i gestionar-lo (jo prefereixo dir governar-lo) sense que els neguits del dia a dia se'ns empassi la il·lusió per fer altres coses importants.

La formació dels monitors és precissament una de les àrees on els dirigents van més amoïnats. No obstant això, les solucions que s'hi troben són tot sovint "pedaços" que li posem a la formació de l'esportista.

Moltes vegades ens plantegem com formar als monitors més joves. I ens costa de trobar la fòrmula. Les Federacions, que porten molts anys fent formació de tècnics, encara no han trobat una fòrmula adequada i que veritablement serveixi, amb garanties, per la formació dels nous entrenadors.

Oferim massa del mateix. El procés de formar-se un entrenador és complex i va més enllà dels continguts d'un currículum. Podem tenir una idea dels continguts que han de conèixer, però cal que veiem la importància del treball sobre la direcció de grups. Per mi aquesta ha de ser el centre de la formació: aprendre, en la mesura que ho experimentem nosaltres mateixos en cursos i activitats diverses, les maneres que tenim a l'abast per fer-nos la nostra manera de portar grups.

Molt és el que hem de caminar en aquesta línia. Ens esperen anys de treballar-ho i de desmitificar, en gran mesura, la docència magistral que és la línia d'actuació habitual als cursos de formació.

Hem de donar-li la volta al mitjó dels cursos i buscar la manera de fer que els alumnes animin el curs i l'omplin de significat per a ells. Massa temps hem volgut omplir-los nosaltres, els docents, d'allò que consideràvem que havien d'aprendre els alumnes per ser capaços de portar grups. I ens estem equivocant de direcció si el que volem és posar unes bones bases pel seu aprenentatge i sensibilitat per portar grups.