EDUCATION & COACHING EXPERIENCES

Un blog dedicado a la gente que le gusta el baloncesto y que se toma su tiempo para pensar estrategias para acercarse y actuar dentro del deporte.

diumenge, de maig 20, 2007

EL CAPÍTOL DE LES MILLORES

Recordo que un dels meus professors a la facultat es repetia fins cansar l'audiència amb la idea de que els esportistes milloren sobretot d'una temporada a l'altra.

Aquest professor dèia que l'experiència acumulada significava el capítol principal de les millores en el rendiment, ja que durant la temporada no es notaven aquestes millores, molt minúscules.

Si el teu equip millora durant la temporada, cal tenir un gran neguit per veure de què són capaços en el nou curs. Hem de seguir sent ambiciosos.

Penso que hi ha altres marges, vessants per a la millora, a banda de l'experiència. I són tant pels esportistes com pels tècnics.

ENTRENAMENTS. Les sessions poden millorar molt. Podem desestimar exercicis que no agraden, altres que no acaben de funcionar o que no serveixen per l'objectiu que volem aconseguir; els jugadors poden posar més interès, hi pot haver més ganes, més competitivitat, sempre i quan no s'apoltronin; treballant sobre una base similar del joc podem buscar-ne variants sense haver d'explicar, d'inici, una sèrie de sistemes. Hi ha un coneixement mutu compartit que ens permet partir d'una base coneguda, treballada, interioritzada.

PARTITS. Una història són els entrenaments i una altra història són els partits. Si ja hem fet una ullada als nostres entrenaments, i posem les bases per canviar la seva història, podem identificar quina és la nostra història (el nostre "rollo") en els partits. Amb quin hem guanyat? Amb qui hem perdut? Hi ha patrons reconeixibles? Com podem desafiar-los? Els partits clau són els que hem perdut la temporada anterior, però no podem despreciar aquells partits que hem guanyat còmodament.

ACTITUDS. Si hem aconseguit que els jugadors canviïn la seva actitud en relació a algun aspecte (els seus minuts de joc, la seva relació amb els àrbitres, etc.), no hi ha motiu per confiar de que es mantingui com un aspecte estable del seu comportament. Hem d'estar alerta i sense esperar que tornin a allò de sempre, estar preparats per actuar. Les persones activen mecanismes per poder seguir canviant quan volen, però segueixen pendents de maneres de fer que no tenen per que dur-los sempre a l'èxit. Són maneres apreses d'encaminar-se al fracàs o a la queixa (hem de tenir clar que no hi ha cap regla que ens aporti la certesa de que les persones estiguin dirigides a l'èxit).

PERCENTATGES. Si tenim informacions de percentatges de tir és bo de comrpovar fins a quin punt hi ha millores. Si continues a la mateixa lliga la informació és més representativa. Però és bo fer-li una ullada i poder comparar les dades. Veure canvis no és només recordar i recuperar sensacions viscudes, sinó també mirar un full amb els porcentatges de tir o la valoració.

La millora continuada és la manera de poder passar pel davant dels nostres competidors. Com més instal·lada estigui la idea de que el canvi és possible i és desitjat, més possibilitats té l'equip de revisar més aspectes del joc. Un equip que millora és un equip que camina endavant per assolir les seves fites, però mirant pel retrovisor a les "trampes" que històricament ens hem parat tots plegats.