EDUCATION & COACHING EXPERIENCES

Un blog dedicat als apassionats pel bàsquet que els agrada pensar i reflexionar

dijous, de març 22, 2007

GOOD PASS, NICE PASS, GREAT PASS PHILOSOPHIES

No em cansaré de dir que segurament hi tantes coses bones als cursos d'entrenador/a com de no tant bones i que hem de revisar.

Vaig començar la meva trajectòria com a docent dels cursos de la FCBQ ara farà 4 anys, i els meus primers reptes van ser la Preparació Física (de vegades referida com Teoria de l'Entrenament) i les Ciències del Comportament (per entendre'ns, Psicologia i Pedagogia).

Recordo que quan parlava del reforç positiu a les classes feia una salvedat: quan s'abusa del reforç positiu correm el risc de que deixi de tenir efecte, és a dir, que deixi de servir com un assenyalament per a l'esportista del seu encert concret (en la jugada, en l'esforç, en la decisió, en la cistella reeixida). Si reforcem de manera massa insistent correm el risc de de que el jugador no pugui diferenciar allò que destaquem per damunt d'allò que queda al fons. Sense un fons no podem destacar res, i sinó parem de destacar coses... què queda com a fons? Què podem resaltar?

GOOD PASS PHILOSOPHY
M'ha vingut al cap un record recorrent de les meves estades de bàsquet als EUA (com a jugador, 1994; com a monitor, 2002), on era habitual entre es entrenadors locals la reiteració d'expressions com "good pass", "good hustle", "great work". Els entrenadors/es dels EUA, més enllà de particularitats polítiques i ideològiques, són especialment bons en aquests tipus de missatges. Viuen constantment en el reforç positiu, sobretot quan parlem de lligues locals i d'institut.

NICE PASS! PHILOSOPHY
També és veritat que de vegades els entrenadors ens entusiasmem veient jugar als nostres equips. I penso: pot ser que, més enllà del valor com a reforç positiu, puguem veure les nostre expressions d'alegria per l'encert d'un jugador com una mostra sincera de reconeixement, i no tant pel seu valor de comunicar-li que volem que repeteixi? Jo n'estic convençut: si li dic "molt bon passi" a un dels meus jugadors li estic dient molt més que "has fet una bona passada". Li estic dient: "m'estic fixant en el que fas, estic pendent de la teva evolució i reconec que ha estat una gran jugada, per tant felicitats". Encara i així, el reconeixement és mesurat i mostra l'emoció però de manera continguda, sense estridències.

GREEEAT PASS!!! PHILOSOPHY
Un pas més enllà del reforç positiu i de l'estusiasme mesurat de l'entrenador lligat al reconeixement o reforç positiu està una varietat de reconeixement, entusiasme i energia diferents, vibrants. Ja no és simplement donar un reforç positiu, ni reconèixer que ha estat realment bona... És dir-li amb tot el cos, amb la mirada, amb el to de veu: "Tio, ha estat impressionant, una meravella. Realment fantàstic".

Tres filosofies amb les que anar escalant per la difícil ruta dels entrenadors i entrenadores.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Excel·lent article amb el que estic totalment d'acord, sempre millor paraules d'anim i reconeixement que crits i mostres de disconformitat. EL bon jugador, entés com a terme de "professionalitat" en el seu comportament, ja sap que s'ah equivocat quan ho fa, però de vegades no es dona compte de la magnitud del que acaba de fer.