EDUCATION & COACHING EXPERIENCES

Un blog dedicat als apassionats pel bàsquet que els agrada pensar i reflexionar

dijous, d’abril 10, 2008

DIRIGIR EQUIPS O COORDINAR GRUPS?

Dimarts 15 d'abril començo un cicle de cinc xerrades que hem anomenat Tallers per l'element pràctic que incorporem al discurs teòric i que estan sota el paraigua de l'Associació Catalana d'Entrenadors/es de Basquetbol.

És un repte presentar, en un cicle (i ara no només en un clínic o una xerrada despenjada, o en un curs on t'has de cenyir a un temari) una visió particular dels grups. Per què és molt diferent, almenys ho és per mi, parlar de rols, coordinació i grups enlloc de parlar, com acostuma a ser habitual, de lideratge, direcció i equips.

La visió que pugui donar en aquestes cinc activitats està estretament lligada a la visió que m'he anat fent dels fenòmens grupals. El descobriment dels llibres d'Enrique Pichon-Rivière (vinguts d'Argentina, difícils de trobar en les llibreries de Barcelona, potser l'únic lloc que he vist algun exemplar és a Alibri) va servir de revulsiu final sobre la base de les lectures de Watzlawick, especialment Teoría de la comunicación humana, lectures que em van obrir tot un món a nivell epistemològic. Quan dic epistemològic em refereixo a la manera com coneixem, la nostra traça per observar, les tècniques amb que ens dotem per entendre el que passa al món, en definitiva la manera com entenem el que ens passa.

Aquesta visió sistèmica proposada a Teoría..., però, neixia anys abans de la cibernètica, i per tant calia remuntar-nos als escrits de Gregory Bateson, Heinz von Foerster i Ernst von Gralserfeld, com també fer una mirada a Milton Erickson. En dic uns quants, els més importants, però me'n deixo d'altres que també m'han servit força.

Tot plegat he mirat de sintetitzar, en aquest cicle de Tallers que s'estrena a l'ACEB, la meva visió dels grups, que s'ha concretat gràcies a aquests autors que he mencionat i a la meva experiència com entrenador, enriquida quan m'han assessorat professionalment en el meu rol.

En definitiva, amb 30 anys, miro de concretar la manera com he anat construïnt el meu projecte de ser entrenador durant 15 anys, la manera com veig els equips, la importància de crear el teu rol professional i tantes altres coses que resulten primordials per triomfar com entrenador.